Vision Kitchen Scan-app

Het gedrag van consumenten is met geen miljoenencampagne te beïnvloeden, maar met een veel kleinere investering kunnen we het wel proberen te hacken.


Al decennialang wordt met marketing, packaging en communicatieconstructies de waarheid achter voeding verdoezeld. Zelfs voor goed geïnformeerde consumenten is het steeds moeilijker om erachter te komen wat slimme keuzes zijn op het gebied van voeding.

Deze ontwikkelingen, versterkt door een aantal schandalen in (verse) voeding, hebben de afgelopen jaren geleid tot een grote mate van achterdocht bij consumenten jegens alle voedingsproducenten en (semi)overheidsinstellingen op dit gebied.

Technologische ontwikkelingen
Uit eerste onderzoeken uitgevoerd door Vision Kitchen, naar de toepassing van bepaalde technologische ontwikkelingen, is gebleken dat het technisch mogelijk is consumenten gemakkelijker verantwoorde keuzes te laten maken.

Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie in combinatie met design thinking kan er, zonder enige inmenging van belanghebbende partijen, een systematiek ontwikkeld worden waarmee consumenten in één oogopslag kunnen zien welk product ze het beste kunnen kiezen als ze voor het winkelschap staan.

Virtuele informatielaag over het schap
Door gebruik te maken van deze applicatie wordt een virtuele informatielaag over het supermarktschap gelegd, die producten simpelweg classificeert met: groen (geen restricties), oranje (beter niet te veel), rood (kies beter voor een alternatief).

Op deze manier wordt er juist op het cruciale moment van aankoop informatie beschikbaar gesteld aan de gebruiker. Door deze technologie kan de informatie door alle consumenten, in elke willekeurige winkel gebruikt worden.

Door Vision Kitchen is inmiddels een team samengesteld met field experts op het gebied van kunstmatige intelligentie (deep learning) en human-centered design, waarmee de eerste testen zijn gedaan. De resultaten laten (weliswaar in een experimentele fase) zien dat het mogelijk is om de consument op een zeer laagdrempelige manier te laten zien wat de betere keuzes zijn in de supermarkt.

Kansen voor vers
Doordat er bij diverse producten een negatief advies uit de scan zal komen, kan er via een functionaliteit in de applicatie een gezonder (eenvoudig zelf te maken) alternatief worden aangeboden. Hier liggen heel interessante kansen voor AGF en het zal een positief effect kunnen hebben op de verhoging van de groente- en fruitconsumptie.

Meedoen?
Voor het haalbaarheidsonderzoek en de ontwikkeling van deze applicatie is in deze fase veel kennis, onderzoek en budget nodig. Hiervoor is Vision Kitchen op zoek naar medestanders die bij willen dragen aan de ontwikkeling van deze tool waarmee het huidige voedingssysteem positief beïnvloed kan worden.

Nieuwsgierig naar dit project? Neem dan contact op via :

info@visionkitchen.nl  of bel Joost van Veen: +31622696476

Vision Kitchen
Stationsplein 45 A4.004
3013AK Rotterdam
info@visionkitchen.nl
+31(0)6 22696476